כדאי להכיר – 5 מקורות טובים לעיצוב ושינוי חברתי

עיצוב ושינוי חברתי סטודיו inkahoots

מה בעצם יש כאן?
היכרות עם 3 סטודיואים לעיצוב, בלוג אחד ומגזין אחד.

הרשימה הזאת היא בעצם נקודות ציון בחיפושי הדרך שלי במקצוע שרציתי ללמוד מאז שהייתי נערה, ואולי הסיבות קצת משתנות, אבל אני עדיין רוצה להמשיך וללמוד אותו…

אלו מקורת ש”גיליתי” לאורך השנים ומעצבים את השקפתי על עיצוב ואת המחשבות שלי על עצמי כמעצבת. אני משתפת כאן לפי סדר הופעתם בחיים שלי. נראה לי הכי הגיוני. כולם באנגלית אבל תרגמתי, ויש הרבה תמונות:)

1
סטודיו  inkahoots  – בריסביין, אוסטרליה

עיצוב ושינוי חברתי סטודיו inkahoots

בגליון של eye magazine משנת 2002 (!) שהוקדש לאוסטרליה, הכרתי לראשונה את inkahoots. הסלוגן שלהם הוא Direct Design Action – “פעולת עיצוב ישירה”. בעיני הם דוגמה למעצבים עם מצפן חברתי מדוייק ובלתי מתפשר.

ההיסטוריה של אינקהוטס מעניינת ובכלל לא שגרתית. הם התחילו לפעול כאמנים אקטיביסטים, מתוך אותן המטרות, כך שזה באמת מי שהם, כפי שהם מעידים על עצמם בהמשך. הפרוייקטים שלהם נעים בתחום החברתי-תרבותי-סביבתי, ללא שום פזילות לתחום המסחרי. העבודות שלהם הרבה פעמים מפתיעות אותי במראה השונה שלהן, פשוט כל כך לא השפה המסחרית שאנחנו רגילים לראות. בעיני בולט העושר והחופש, לפעמים אמנותי יותר, או מזכיר טכניקות של הדפס רשת מהימים הם, והטיפוגרפיה מרשימה, מקורית, יפה. ממש שווה להכיר.

הסטודיו מתנהל באופן שוויוני ללא היררכיה של תפקידים או שכר. כמובן מתוך השקפה סוציאליסטית, אבל גם מתוך הערכה למשאב החשוב ביותר – התהליך היצירתי.

באתר אפשר גם לקרוא מאמרים ומחשבות על תחום העיסוק שלהם. הטקסטים שיצא לי לקרוא מאד מעניינים ומביעים קול ייחודי.

אוסטרליה היא מדינה עם עושר כל כך גדול של טבע ותרבות, שלא חסרה גם כמה עוולות היסטוריות, מאבק בגזענות ומאבקים “רגילים” לדיור, מים נקיים, כלכלה מקומית וסתם פסטיבלים שאין באף מקום אחר….

עיצוב לפסטיבל אמנות אוסטרליה
inkahoots כרזה לפסטיבל אמנות מקומי
עיצוב ליזמות מזון
inkahoots לוגו – wandering cooks – חממה לעסקי מזון קהילתיים

מתוך האתר:

“אינקהוטס לא בדיוק מתאימים לאף אחת מהתבניות הרגילות בתעשייה. לפעמים זה טוב לעסקים, ולפעמים זה מזיק. אבל זה מי שאנחנו. במשך יותר משני עשורים התפתחנו מקולקטיב של אמנים קהילתיים שיוצרים בהדפס רשת כרזות פוליטיות במרתף משותף, לסטודיו רב-תחומי אשר ממשיך להאבק לשינוי חברתי באמצעות תקשורת חזותית.

אנו עובדים בעיקר בסקטור החברתי והתרבותי. לא רק בגלל ששם נמצאת העבודה הכי טובה, אלא בגלל שאנו סבורים שהמרחב שלנו כבר עמוס לעייפה בדימויים תאגידיים מתוחכמים, שלרוב לא מייצגים את האינטרס הציבורי. מסרים חזותיים אלטרנטיביים נאבקים להשמיע את קולם מעל הקולניות הגסה של המדיה השלטת. הם צריכים לתקשר בחדות, בכושר שכנוע ודרמה, או אפילו בשקט ובעדינות, רק כדי להתחרות.”

נ.ב. באותו גליון ישן של eye גם קראתי לראשונה על נתיבי השיר האבוריג’ינים.

וגם, עבודה של אינקהוטס עבור אמנסטי, שקשורה לזכויות האבוריג’ינים מופיעה גם בפוסט הזה, על  סטוריטלינג ועיצוב.

עיצוב לוגו
לוגו בעיצוב inkahoots

2

Tactical Studios
אינפוגרפיקה - מדוע קורסים הבתים במצרים?
אינפוגרפיקה – מדוע קורסים הבתים במצרים?

 

כאן למדתי לראשונה מה זה אינפו-אקטיביזם, נקודת חיבור מיוחדת ומושכת מבחינתי בין עיצוב לשינוי חברתי.

זוהי סוכנות הקריאייטיב של Tactical Technologies – ארגון מעניין בפני עצמו, שכתבתי עליו כבר, ואפשר לקרוא כאן להרחבה על כל תחומי הפעילות שלו. העבודות הן עבור ארגונים בינלאומיים גדולים מאד כמו האו”ם, האיחוד האירופי, WWF, אמנסטי ועוד.

הנה האתר עם הסבר מפורט על תהליכי העבודה, רשימת לקוחות וכמובן העבודות בעצמן – Tactical Studios

עיצוב גרפי עבור האו"ם
עבודה עבור האו”ם בנושא זכויות מים וסניטציה. איור: Danuta Wojciechowska
אינפוגרפיקה - תמותת תינוקות
מתוך דוח בנושא בריאות ילדים עבור World Vision

 

 

3

backspace – בלוג בנושא עיצוב ושינוי חברתי

backspace – social design notes

מהבלוג הזה, שפועל מאז 2002,  למדתי כל כך הרבה על עיצוב ואקטיביזם – מעצבים וסטודיואים פעילים, אתרים מעניינים, קמפיינים עכשויים, מאמרים חשובים, תחומי עיסוק שבכלל לא ידעתי שקיימים, כרזות יפות, דיונים ודילמות, מדריכים, מקורות מידע ובלוגים ועוד ועוד.

ג’ון אמרסון הוא אקטיביסט, מעצב גרפי, כותב ומתכנת שפועל בניו-יורק. אפשר לראות באתר גם עבודות שלו, אני חושבת שיש בהן עבודות מעניינות, ביניהן פוסטרים פוליטיים ומפות בנושאים שונים. אבל בכנות, התרומה הגדולה שלו בשבילי היא הידע הנרחב והכתיבה המקיפה והעקבית שמאירה את כל הפינות.

כאן הוא מספר קצת על הדרך המקצועית שלו, פוסט ישן אבל היה לי מעניין לקרוא..

אפשר לנבור בארכיון הבלוג לפי תאריכים וכמובן לפי נושאים. הוא מעדכן גם בטוויטר.

4

מדור האינפוגרפיקה ב-GOOD Magazine

הנה הקישור למדור האינפוגרפיקה

זה מה שכתוב בראש העמוד: Another way of looking at things

GOOD הוא “מגזין לאזרחית הגלובלית”- די מתאים לי… זה מגזין בנושאים כלליים, עם מודעות חברתית חזקה וידוע בעיצובו האיכותי.

האמת שאני לא קוראת הרבה כתבות במגזין עצמו, שאינו עוסק דוקא בעיצוב. בעיקר מעניין אותי אוסף האינפוגרפיקות ממגוון מעצבים וסגנונות. חלקן אינטראקטיביות. הזדמנות לחשיפה לנושאים חמים ולמיטב המעצבות והמעצבים. וכמובן חשיפה (מבוקרת) לעבודות איכותיות בתחום החם בעיצוב – אינפוגרפיקה, דרך אחרת להסתכל על הדברים, ובו-זמנית גם להבין סיפור ואף להתמודד עם נתונים.

הייחוד הוא בכך, שהאינפוגרפיקות האלה לא קשורות למאמרים אלא עומדות בזכות עצמן.

בכל חודש המגזין פונה למעצבת או מעצב מהבולטים בארה”ב, ומשלם עבור 3-4 אינפוגרפיקות, שמתפרסמות באתר בתדירות של אחת לשבוע. מסביר מורגן קלנדניאל, העורך האחראי על המדור: “אנו מעבירים אליהם כמה מקבצים של נתונים, משוחחים על המסר שרוצים להעביר, ואז אני מבקש מהם להתפרע. בדרך כלל לא משלמים להם בשביל להתפרע, וזה מביא לנו תוצאות נהדרות”.  (המקור כאן)

הנה דוגמה מעולה שכתבתי עליה אינפוגרפיקה על אי שוויון – בעיצוב סטודיו היפראקט שבהמשך הרשימה. שיתופי הפעולה שיוצר המגזין הם מעניינים ומלמדים, שווה לעקוב.

מדור האינפוגרפיקה במגזין גוד

5

Hyperakt סטודיו לעיצוב – ניו-יורק

עיצוב גרפי

Hyperakt סטודיו לעיצוב – ניו-יורק

Hyperakt  – ברוקלין, ניו-יורק. הצצתי בצוות, נראה רב-תרבותי וצעיר. לסטודיו הרבה פרסים והכרה, ורשימת לקוחות הכוללת את גוגל, האו”ם, קרן ביל ומלינדה גייטס, טד, לינקד-אין, קרן פורד ועוד…

העבודה היא רב-תחומית ומקיפה – מיתוג, דוח”ות שנתיים ושלל מוצרי דפוס, עיצוב אתרים, איור ואינפוגרפיקה, עיצוב חללים לארועים ועוד.

באתר אפשר לראות את העבודות לפי נושאים (שוויון, בריאות, חינוך, טכנולוגיה וכו’) או לפי סוג השירות (מיתוג, איור, פרינט, אינפוגרפיקה וכו’).

הכל נראה טוב, מאד עכשווי, מגוון, חכם, מושקע – הלקוחות הם ארגונים גדולים ובעלי משאבים, שמפיקים פרוייקטים רחבי היקף וארועים גדולים. גם בתחומי השינוי החברתי והפילנטרופיה – בין אם מדובר בגוף מסחרי או בארגון ללא מטרות רווח – מושקעים כספים רבים, כפי שמשתקף בפורטפוליו של היפרקאט.

העיצוב משרת שתי מטרות עיקריות, שיש ביניהן כמובן קשר מעגלי – אחת היא להעביר את המסרים של הארגון וליצור את השינוי החברתי, להניע תהליכים ולהגיע לאנשים. והשנייה, לתעד ולספר על העשייה. זה ידוע לכולנו שאם לא תיעדת ולא צילמת ולא שיתפת – אז לא עשית. כך מלמדים אותנו בכל המגזרים.

בין הפרוייקטים המיוחדים של הסטודיו – האקתון של עיצוב לנושאי צדק חברתי, הרצאות צהריים חודשיות מאת מיטב המעצבים ושמות בולטים בתחומים נוספים כמו צילום, אמנות, טכנולוגיה ועוד. כמו-כן הם מפעילים “מעבדה” לפרוייקטים אישיים שונים ומגניבים.

מתוך האתר:

“אנו מתקשרים רעיונות שמשנים את העולם. אנו מעבירים את הקולות והערכים של הלקוחות שלנו, מעבירים סיפורים משכנעים, והופכים מידע מורכב לנגיש. און-ליין ואוף-ליין.

הלקוחות שלנו הם ארגונים הומניטריים מובילים, ארגוני צדקה, יזמי טכנולוגיה, אוניברסיטאות ומיזמים חברתיים אשר מתמודדים עם האתגרים הקשוחים ביותר בימינו ומגנים על אלה אשר נשארו מאחור.”

עיצוב גרפי לארגוני חברה אזרחית

עיצוב גרפי לארגוני שינוי חברתי

****

זהו בינתיים.
כמובן בגלישה באתרים האלה דבר מוביל לדבר, ואפשר לקרוא, לראות ולגלות עוד הרבה.

לסיכום,
משימת כתיבה שלימדה אותי יותר ממה שחשבתי.

מעניין לראות מגוון של דרכים ופתרונות אפשריים, איזו מעצבת אני רוצה להיות, מה הפרוייקטים המועדפים עלי ואיזה סוג של שירות/שותפות/קשר עם הלקוחות אני רוצה. הייתי רוצה להיות הכי מקצועית והכי חדה, ולתרום בנושא ובמקום שמדוייק לי.

כל המעצבים משתמשים בכלים רבי-עוצמה, אותם כלים שעומדים גם לרשותי.

הדרך ליישום היא מרתקת בשבילי ואלו ההצצות שזכיתי להן על פתרונות אפשריים או לפחות כיוונים למחשבה. מעורר השראה בשבילי ומזכיר ליהנות מהדרך ולא לשכוח להסתכל על הנוף.

 
 

פוסטים אחרונים בבלוג

חיבור זום לאתר וורדפרס

פגישת זום היא תמיד מאורע משמח, אם זה זום משפחתי או חיות אחרות.אני מנסה לכתוב כאן משהו מעניין ושימושי על זום, כותבת ומוחקת שורות.הבטחתי לעצמי – בלי זום זום זום עולה הזמר ובלי לכתוב “סגר מתמשך”, אבל יוצא לי נורא טכני. אנסה כמה שפחות להצחיק

לקריאה מיידית »
עיצוב לוגו בחינם או בזול

עם תקציב נמוך וציפיות גבוהות: עיצוב לוגו בחינם או בזול

החלטתי לא לעמוד מנגד, ולבדוק לעומק את העניין הזה מתוך זיהוי של צומת כל כך מבלבל שהרבה בעלות ובעלי עסקים, יזמים וארגונים נמצאים בו, ומתוך רצון אמיתי לפתור בעיה – זה חלק ממה שאני כל כך אוהבת בלהיות מעצבת. לפתור בעיות. אז בעיה קצת אחרת הפעם. שקשורה להווה ולעתיד של המקצוע שלי, וקשורה לאנשים ונשים שאני בקשר איתם/ן. אני מקוה שהצלחתי להגיד משהו שיתן ביטחון בדרך.

לקריאה מיידית »

המאמר הזה מצא חן בעיניך? אולי גם אחרים ישמחו לקרוא, אפשר לשתף מכאן:

Facebook
WhatsApp
Email
LinkedIn