אינפו מה? מילון מונחים

אינפוגרפיקה - מילון מונחים

אינפו מה? אינפוגרפיקה  – מילון מונחים

אני עושה לעצמי סדר בראש ומרכזת כאן שמות ומונחים שונים, באנגלית ובעברית, השייכים לאותו התחום הרחב של עיצוב המידע. גם הזדמנות לפתוח את המניפה לתחומים משיקים ומעניינים שאולי אכתוב עליהם בהמשך…

אינפוגרפיקה

Infographics – אינפוגרפיקה

Information design – עיצוב מידע

Data visualization / datavis – ויזואליזציה, המחשת נתונים / הצגה חזותית של נתונים

פוסטים שכתבתי על אינפוגרפיקה:

יותר גרוע ממה שחשבת – אינפוגרפיקה על (אי) שוויון הזדמנויות

I am not a number, i am a free man – אנשים אמיתיים באיפוגרפיקה

אינפו-אקטיביזם

Info activism – אינפו אקטיביזם – שימוש בנתונים ומידע למטרות קמפיינים חברתיים, פוליטיים ופעילות אקטיביסטית. תחום רחב בפני עצמו, שיש לו תחומי משנה וכל מיני משיקים.

לדוגמה, קמפיינים של אינפו-אקטיביזם יכולים להקרא כך: evidence-based campaign – קמפיין מבוסס ראיות
(השם הזה מתוך Tactical Tech)

פוסטים שכתבתי על אינפו-אקטיביזם:

איך לנצח במלחמה בעיראק – עם מצגת פאוור פוינט, ורצוי גם שפם

זאת האינפוגרפיקה שחיסלה את העבדות

כסף, כסף, כסף – 3 דוגמאות של אינפו-אקטיביזם מארה"ב, ישראל והודו

Tactical tech – יש מספיק אינפו-אקטיביזם לכולם

digital activism – אקטיביזם דיגיטלי – תחום של אינפו-אקטיביזם, שמשתמש כמובן במידע, אך רותם את הטכנולוגיה כדי לחלץ, "לקצור" (harvest) או לאסוף את המידע, למיין ולקטלג ולארגן – ולהציג אותו לטובת מטרה מסויימת.

מידענות – פעילות למען חופש המידע, למען מידע חופשי ברשת ובכלל. המידענים הם מה שפעם היינו קוראים ספרנים – ממונים על ספריות ומאגרי מידע, בעלי כישורי צלילה ושחייה בים המידע.

Infoshop  – מרכז (בדר"כ פיזי) להפצת מידע ומפגש קהילתי (למשל סלון מזל בתל אביב).

עוד תחומי עיסוק וטכנולוגיות שקשורות

Data journalism  – עיתונות מבוססת נתונים, עיתונות של מידע.
בעולם העיתונות זהו תחום חם ומתעורר ומנער את התפיסות הישנות. תפקידה המסורתי של העיתונות היה להיות הראשונה שמדווחת. בגלל כמויות המידע הדיגיטלי הזמין כיום ואופי המידע החדשותי הזמין ברשת, הופכת העיתונות ממובילה בדיווח, למובילה ביכולת לנתח ולהסביר את המידע.

פוסט שכתבתי בנושא:   Data Journalism – עיתונות בעידן המידע

cartography – קרטוגרפיה – עריכה, קריאה, עיבוד והפקה של מפות גיאוגרפיות. קרטוגרפיה היא שילוב מרתק של טכנולוגיות מתעדכנות תדיר, פיקטוגרפיה מיוחדת וטיפוגרפיה מקסימה. מאז הצבים שמחזיקים את העולם, ועד גוגל מפס… יש תמיד למה לצפות.

crisis mapping – מיפוי משברים – בעיקר אסונות טבע ומשברים מדיניים. אחד הארועים הראשונים  שתועד כך, היה רעידת האדמה בהאיטי ב- 2010 ומאז התחום מתפתח. זהו תחום שהתפתח מהאפשרויות הטכונלוגיות של  crowd sourcing / crowd mapping
(הגדרה מהבלוג irevolution)

Big data – נתוני עתק –  תחום טכנולוגי המיועד לטיפול בכמות גדולה מאד של נתונים (data) בנפח שמעל מאות טרה-בית, בקצבי הגעה מהירים מאד וממקורות רבים ושונים. העלות הזולה יחסית של אמצעי האיחסון מצד אחד והכמות האדירה של מידע המגיע משלל מקורות (אתרי אינטרנט, רשתות חברתיות, מכשירים סלולריים, מצלמות אבטחה, סנסורים ועוד) מצד שני, גורם לכך שמידע נאגר ללא מחיקה ומאפשר יכולות ניתוח תבניות (patterns) וקורלציות הנדרשות בעולמות תוכן רבים. עקב כך התפתחו החל מסוף העשור הראשון של המאה ה-21 כלים ואמצעים לאיחסון, ניהול וניתוח של כמויות מידע עצומות אלה.
(הגדרה שערכתי מויקיפדיה)

מה עושים עם big data ?  יש בנתונים האלה הרבה הזדמנויות לאיפוגרפיקות מעניינות, החל ממיפוי משברים רומנטיים לפי סטטוסים בפייסבוק, ועד להצגת דופק החיים של עיר לפי נתונים שנאגרו מ-yelp או foursqare . זה יכול להיות מפה, גרף, או כל מיני צורות שאנחנו פחות רגילים לראות.

הנושא הזה ראוי לפוסט משלו, כך נראה לי, בגלל ההיבטים הטכנולוגים-עיצוביים, אבל גם בגלל ההיבטים החברתיים-כלכליים ועוד.

(האיור למעלה הוא שלי: מתוך פרוייקט בנושא בית)

*פורסם לראשונה ביולי 2013

המאמר הזה מצא חן בעיניך? אולי גם אחרים ישמחו לקרוא, אפשר לשתף מכאן:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn